Vaak hebben we moeite met emoties zoals angst, woede en verdriet. Wanneer een onaangenaam gevoel opkomt hebben we snel de neiging om het weg te duwen. Stel dat je je gestresseerd voelt. Je wil dit gevoel niet en probeert je weer beter te voelen door bijvoorbeeld iets lekkers te eten (of juist niet te eten), te gamen, te roken of op eender welke manier het gevoel te verdoven. Maar juist door het onderdrukken van de negatieve emotie, krijgt het meer impact:

Een voorbeeld: Inge voelt zich verdrietig. Ze wordt zelfs verdrietig over het feit dat ze verdrietig is: ‘Pff, is dit mijn leven?’ Ze geraakt gefrustreerd en wordt lastig op zichzelf en anderen. Ze voelt zich schuldig omdat ze toch niet mag klagen. Ze heeft toch alles om gelukkig te zijn? Ze is dan ook nog eens kwaad op zichzelf omdat ze weer heel dat pak chocolade opgegeten heeft.

 

Door weg te lopen van het gevoel, ontstaan er nog meer negatieve gevoelens!

 

Al deze emoties bij elkaar krijgen meer invloed op haar leven dan het oorspronkelijke verdriet. Doordat ze vecht tegen dit gevoel wordt het juist veel groter en blijft het veel langer hangen. Ze voelt zich nog slechter en gaat nog meer gedrag stellen om zich beter te doen voelen. Zoals je ziet gaat dit vaak samen met gedrag waar je later spijt van hebt. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Je kan het vergelijken met een radio. Stel er zit aan deze radio een emotieknop en een vechtknop. De emotieknop kan op 0 of helemaal op 10 staan, waarbij 10 staat voor erg sterke emoties. Deze knop draait vanzelf en kan je niet bedienen. De vechtknop kan eveneens op 0, 10 of iets ertussenin staan, maar deze kan je wel zelf bedienen. Wanneer de vechtknop volledig op 10 staat, ben je erg hard aan het vechten tegen je onaangename gevoel. Maar wat gebeurt er als je twee volumeknoppen op 10 staan? Juist… Het volume is dubbel zo sterk, net zoals je gevoelens. De kunst bestaat er dus in om de vechtknop op 0 te zetten en je gevoelens toe te laten.

 

 

Hoe doe je dat?

 

Probeer in de komende weken je gevoelens te observeren. Kijk eens naar de lichamelijke sensaties die je voelt bij deze emotie. Wanneer je verdrietig bent, voel je dat misschien aan je voorhoofd, je ogen en/of aan de krop in je keel. Wanneer je angstig bent voel je dat misschien aan je maag? Voel je spanning in je armen en benen? Probeer dat gevoel te bestuderen: Hoe voelt het? Waar voel ik iets? Als ik het gevoel een kleur kon geven, welke kleur zou het zijn? Als het een vorm had, wat was het dan? (een bol, een knoop, een vorm met stekels aan?…). Laat dit gevoel er zijn. Het is normaal en ok om je zo te voelen.

 

Weet dat emoties komen en gaan, net zoals het weer. Hoe meer je het toelaat, hoe sneller de lucht weer zal opklaren.

 

Het zou kunnen dat de gevoelens tijdens je oefening sterker worden of juist minder sterk. Wat er ook gebeurt, laat het toe en merk op wat er verandert in je lichaam. Misschien heb je schrik voor het toelaten van je gevoelens. Doe dit dan stap voor stap. Laat de emotie desnoods gedurende 1 minuut toe en verleng geleidelijk aan. Weet dat je gevoelens je geen schade kunnen berokkenen. Als je lichaam zoals de hemel is en je emoties zoals het weer, dan kan zelfs de zwaarste orkaan de hemel niet raken.

Wees mild voor jezelf, zoals je dat zou zijn voor je beste vriend of vriendin! Het is ok om je angstig, gestresseerd, verdrietig of kwaad te voelen. Je bent niet alleen. We zijn tot slot allemaal mensen met emoties. En gelukkig maar! Maak dus voor jezelf onderstaand schema voor de komende drie weken en vul telkens aan wanneer je een emotie ervaart. Dat mogen ook positieve emoties zijn uiteraard :).

Dag Ervaren emotie (blij, bang, verdrietig, kwaad, verward, teleurgesteld …) Lichamelijke sensaties (waar? Hoe voelt het? Welke kleur? Welke vorm? …)  Emotie toegelaten (Hoe hoger de score, hoe meer je de emoties hebt toegelaten.) Score op 10
1 Frustratie, ergernis Snelle ademhaling, hoofpijn: een soort druk op het voorhoofd, tussen de wenkbrauwen. Kleur die ik het zou geven: donkerrood. Vorm: geen. Eerder verspreid 6
2 Verdriet Tranen in de ogen, krop in de keel, drukkend gevoel op de borst. De krop lijkt een ovaalvormige bol te zijn. De kleur: grijs. 3
3 Ongerust, rusteloos Gespannen spieren, klamme handen, bonkend hart, ongemakkelijk gevoel in de maag: net een soort knoop die af en toe wat losser en weer wat vaster lijkt te zitten. Kleur: zwart 8
4
5

 

Inez Swinnen

E-mail: inezswinnen@mind-set.be

Tel: 0472/907519

Volg mij op

Mindset sportpsychologie en coaching
Inezswinnen_sportpsycholoog
@SwinnenInez