Na een lange winter,  kijk je uit naar het wedstrijdseizoen. Je wilt je goede vorm tonen. De concurrentie een poepje laten ruiken. En dan plots… Niets, nada, geen wedstrijden! Zelfs de Olympische Spelen ontkomen niet aan het venijnige virus. Voor sommigen een geschenk uit de hemel, voor anderen de hel. Je hele planning valt uit elkaar. Je motivatie om te trainen krijgt een slag van de hamer.

Daarom deze blog! Wanneer de motivatie zoek is of je het woord Corona niet meer kan horen, ruiken of zien. Een poging om dat vuur weer aan te wakkeren.

Herinner je ‘Waarom’

  • Waarom train je?
  • Waarom doe je jouw sport?
  • Stel dat je later kleinkinderen hebt, wat wil je hen kunnen vertellen over je sportcarrière?

Misschien heb je hier in het verleden al over nagedacht, en anders is het nu het goede moment. Door jezelf te herinneren aan je ‘waarom’ blijf je gemotiveerd en word je flexibeler in het vinden van aanpassingen aan de omstandigheden.

Praat

Spreek met mensen die je vertrouwt en houd contact met teamgenoten en je trainer. Gedeeld leed, is halve smart. Fysiek moeten we afstand bewaren, maar connecteren kan zonder beperking! Heb je behoefte aan extra ondersteuning? Dan kan de sportpsycholoog je bijstaan met professioneel advies. Kijk ook zeker eens naar mijn blog ‘omgaan met moeilijke emoties‘. Applaus voor online tools zoals Skype, Zoom, WhatsApp enz.! Jullie bieden een platform om te blijven verbinden.

WOOHOOW TIJD!

Bedenk hoe je je sport kan verder zetten. De extra tijd is een opportuniteit om te besteden aan:

  • Extra rust en herstel door te genieten van de zon, aan yoga te doen met Yoga with Adriene. Aanrader!
  • Mentale vaardigheidstraining. Werk aan je zelfvertrouwen door iedere dag terug te denken aan succeservaringen. Train je focus met Smiling Mind en Headspace. Maak nieuwe doelen en doe aan visualisatie van toekomstige wedstrijdsituaties. “YES I CAN!”
  • Je sport beleven op een andere manier. Fietsen en lopen in groep kan tegenwoordig prima via online community’s zoals Zwift. Deel je sportieve uitdagingen met je vrienden.
  • Andere interesses of hobby’s zoals boeken lezen, tekenen, schrijven…
  • Taken voor school, je werk of in je huishouden die al een tijdje bleven liggen. Sorry, tijd is geen excuus meer!
  • Stabilisatie oefeningen: Bekijk, samen met je coach of kinesist, wat nu en naar later toe belangrijk is om aan te pakken. Veel kinesisten blijven niet bij de pakken zitten en bieden online begeleiding aan zoals Squadt, Balanz, Kiné Zonnekeer en Forme.

 

Routine, routine, routine

In onzekere tijden geven routines een houvast. We hebben controle over onze dagindeling en waar we prioriteit aan geven. Heb je een ochtend en avond routine? Blijf deze dan doen, alsof het leven gewoon verder gaat. Zorg voor jezelf door telkens op hetzelfde moment te gaan slapen en op te staan, gezond te eten, dagelijks te bewegen enz. Door deze dagelijkse routines krijg je weer een gevoel van controle en comfort.

Beperk het nieuws en sociale media

Ook de indruk dat je 10 keer hetzelfde hoort en leest? Wees gerust, je bent niet gek, het is realiteit! Te vaak het nieuws volgen en op sociale media zitten zorgt voor meer angst en stress. Laat je niet uit je lood slaan door fake news en raadpleeg betrouwbare nieuwsbronnen. Bepaal op voorhand wanneer en hoeveel tijd je eraan wil besteden. Zo voorkom je dat je veel nuttige momenten en energie verliest. Heb ook oog voor het positieve dat zich in deze coronatijden ontwikkelt.

Vond je dit een interessant artikel? Deel dan gerust en volg me op ‘jawel’ sociale media. 🙂

Tel: 0472/907519
Mindset sportpsychologie en coaching
Inezswinnen_sportpsycholoog
@SwinnenInez